szybkie menu: wstęp - recenzje - modyfikacje - foto - retro audio - podstawy - mody instrukcje - inne - linki

  Wstęp

 Strona główna
 Allegro i CDMODS
 Co ja tu robię?
 po co modyfikować?
 czego się spodziewać?
 jaki odtwarzacz się nadaje?
 modyfikować czy nie?
 praktyka i popełniane błędy
 muzyka... gra...
 Tuning Kina DOMOWEGO
 Historia CD
 CD / DVD Audio / SACD
 Części audio
 

Kondensatory

 

Rezystory

 

Wzmacniacze operacyjne

 Lista - DAC (przetworników)
 Lista - CLOCK (zegarów)
 Przetworniki - lista PDF
   
  Recenzje / Redomendacje
Marantz CD53 CDmods
AUDIOTRAK PRODIGY 7.1
Harman Kardon HD 750 tuning CDmods
DENON DCD 3300
tuning CDmods
   
  Modyfikacje
3D LAB CD12
Cambridge Audio Azur 640C
Cambridge Audio D500 SE
Denon DCD 425
Denon DCD 735
DENON DCD 1500 mk2
DENON DCD 1520
DENON DCD 1560
DENON DCD 3300

Harman Kardon HD 750
Kenwood P-7050
Marantz CD 10
Marantz CD 40
Marantz CD 50
Marantz CD 53
Marantz CD 57 mk2
Marantz CD 56
Marantz CD 63 KI
Marantz CD 67 SE
Marantz CD 67 mk2 SE
Marantz CD 4000
Marantz CD 6000
Marantz PM7000
Marantz PM8000
Nad C521i
Nad C541
Nad C542
Nad 7020 Amp
Philips CD 610
Philips CD753
Pioneer DVD 737
Pioneer VSX 859
SONY CDP-950
SONY CDP X333ES
SONY CDP X339ES
Yamaha CDX 596
Yamaha Pianocraft
Dual CD100 RS
   
  Foto
Onkyo DX-7210
Philips CD 471
Marantz CD 67 MK2
Marantz CD 273
Sony MXD-D3
Technics SL-PG 580A
   
  Retro Audio *****
Sansui AU-517
Sony TA-5650 VFET
Sony STR- 6800
Sansui S-9 tuner
   
  Podstawy
budowa odtwarzacza CD
potrzebny sprzęt
wygrzewanie
   
  Mody instrukcja
laser i transport czyszczenie
wytłumienie
wzmacniacze operacyjne
kondensatory
seperacja zasilania dla DAC'a
stabilizatory napięcia
clock
gniazdo IEC
gniazda RCA (cinch)
wymiana diód prostowniczych
wymiana kabla sieciowego
dodatkowe zasilanie
sekcja słuchawkowa
prosty filtr sieciowy w CD
   
  Inne
Księga Gości
o mnie i sprzęcie
   
  Linki
www.audiostereo.pl
www.fmtunerinfo.com
www.audioasylum.com
www.audiokarma.org
www.tnt-audio.com
www.hifi.pl
www.republika.pl/audioton
   

 

Tuning Kina DOMOWEGO:

AMPLITUNERY KINA DOMOWEGO / Odtwarzacze DVD
 

 

Zacznę od tego, że temu tematowi należy się wyróżnienie. Nie widziałem jeszcze, żeby ktoś zajmował się udoskonalaniem amplitunerów kina domowego. Już dawno temu na DENONIE AVR 1801 popełniłem swoje pierwsze grzechy. AVR 1801 był modelem z niższej półki niż prezentowany tutaj AVR 3300 - jednak nie było źle. Zacznijmy od początku...

Jaka jest idea tuningu amplitunera kina domowego? Zaraz się odezwą głosy - po co?  Do stereo wzmacniacz STEREO powiedzą konserwatyści! Itd itd. Jest w tym trochę racji ale nie do końca.

Po pierwsze - nie każdy ma dedykowany system stereo. Po drugie - jakość w kinie domowym, na dobrym zestawie ma również wielkie znaczenie w odbiorze filmu czy muzyki wielokanałowej - analogicznie do systemu stereo. Po trzecie - jest to frajda kiedy tak znienawidzony przez stereofanów amplituner KD potrafi zgnieść wzmacniacze stereo - często uznawane za naprawdę porządne klocki. Do tego wrócę poźniej.

Weźmy pod lupę budowę amplitunera kina domowego na przykładzie DENONA AVR 1800/1801/1802/2800/3300/3801/3802 itd. itd. (tyczy się do wszystkich Denonów jak i innych marek - czemu? Metoda konstrukcji jest zazwyczaj taka sama).

 

1. Zasilanie
 

Transformator  - Od niego zależy w sporej części dźwięk całego amplitunera. Tańsze konstrukcje charakteryzują się mało wydajnymi trafami (kosztowna rzecz, często musząca poradzić sobie z 6 kanałami grającymi non stop - temperatura).

 

Kondensatory -  możemy je podzielić na role itd. O tym już pisałem w innym miejscu na tej stronie. Główne kondensatory zasilające, których pojemność na ogół przekracza 10000uF mają dość znaczny wpływ. Małą pojemność owych kondensatorów często objawia się skróconym basem, nie tak potężnym i dostojnym jak byśmy chcieli. Co do kondensatorów w torze - jeszcze się nie spotkałem z czymś lepszym w amplitunerach kina domowego, niż standartowe kondensatory powszechnego użytku. Bardzo wyraźnie degradują dźwięk. Często w całym amplitunerze mamy kilka sztuk kondensatorów w torze co dodatkowo potęguję efekt.

 

Mostki prostownicze - solidne mostki z "zapasem" Amperów na pewno pomagają. W droższych konstrukcjach spotykamy często parę mostków - rozdzielenie zasilania na różne sekcje. Np TWIN DRIVE u Denona.

 
 
 
2. Tranzystory
 

Mają niebagatelne znaczenie. Dobre wydajne, szybkie  tranzystory na pewno są istotne. To te właśnie prądożerne częsci tak mocno obciążają trafo i całe zasilanie.

 
 
 
3. Sekcja PRE AMP
 

Tutaj często jest pies pogrzebany. Sekcja przedwzmacniacza do czego służy chyba każdy wie. To tutaj właśnie można podciągnąć amplituner na wyższy poziom. Co się liczy? Layout, funkcje, tzw. direct, przetworniki C/A i A/C. Lepszej jakości klocki pozwalają puścić sygnał audio ze źródła stereo (np. CD) z ominięciem całej sekcji C/A (co chroni nas przed konwersja sygnału analogowego na cyfrowy - po czym ponownie na analogowy). J

 

Przetworniki C/A i A/C  - jeżeli używamy przetworników C/A w amplitunerze warto się im przyjrzeć. Dobre przetworniki to często gwarant sukcesu lub przynajmniej nadzieja na przyszłość. Lepsze sprzęty wyposażone są w DACe AnalogDevices, BB, AKM. Nie mówię tu o najtańszych dacach. Na ogół są 3 dace (po jednym na 2 kanały) odpowiadające za konwersję 6 kanałów (system 5.1). Przetworników jest masa. Często spotykamy tutaj te same scalaki co w dobrych odtwarzaczach CD.

 
Wzmacniacze operacyjne - na nich często opiera się sekcja pre. Wymiana ich analogiczne do wymiany w CD czy przedwzmacniaczach stereo daje świetne rezultaty. Niestety często są one w formacie SMD - co wymaga sporo wprawy w lutowaniu i dobrego sprzętu. Większość płytek pre jest wykonana w technologii dwustronnej, co dodatkowo komplikuje sprawę.
 
 
 
2. INNE
 
Masa jest rzeczy mających wpływ na brzmienie - jednak te najistotniejsze udało mi się przedstawić. Czas na...